Informace pro pozůstalé
Vážení pozůstalí,
ztráta blízkého člověka patří k nejtěžším chvílím v lidském životě. Proto nám dovolte, abychom Vám vyslovili hlubokou lítost nad ztrátou Vašeho blízkého.
I přesto, jak velký zármutek v těchto dnech prožíváte, je potřeba neodkladně vyřídit některé zákonem dané záležitosti spojené s úmrtím a pohřbem. Pro ulehčení těch nelehkých dnů si Vám dovolujeme nabídnout několik informací, které Vám snad pomohou při řešení těžké životní situace.
Informace o úmrtí
Osobní věci pacienta
Pozůstalost
Cennosti, vkladní knížky, hodinky, šperky, drahé kovy, cenné papíry, bankovní karty, mobilní telefony a elektropřístroje, dokumenty, finanční hotovost nad 200,- Kč, důchod (pokud je v depozitu) a klíče podléhají dědickému řízení.
Vyřízení pozůstalosti a dědictví
Pozůstalost je nemocnicí hlášena okresnímu (obvodnímu) soudu v místě bydliště pacienta a je uložena v depozitu nemocnice do doby vydání rozhodnutí o dědictví. Pro vyzvednutí pozůstalosti na hlavní pokladně Nemocnice Jablonec nad Nisou, p. o. budete potřebovat pravomocné rozhodnutí o dědictví a občanský průkaz. Doporučujeme domluvu předem na tel. 483 345 722, 483 345 721 nebo na e-mail adrese: gabriela.formanova@nemjbc.cz, martina.klimtova@nemjbc.cz .
Dědické řízení se zahajuje, jakmile je příslušný soud o úmrtí informován. Soud pověří projednáním dědictví notáře. K vyřízení dědického řízení jsou pozůstalí notářem písemně vyzváni.Zařizování pohřbu
Doklady potřebné k objednání pohřbu u pohřební služby:
- občanský průkaz nebo jiný doklad totožnosti objednavatele pohřbu (nutné),
- občanský průkaz zemřelého (je-li k dispozici).
Věci k objednání pohřbu: oblečení pro zesnulého (příp. fotografie zesnulého).
Kam mají pozůstalí odevzdat doklady zemřelého
- Občanský průkaz – pokud si jej neponechá nemocnice, která zajistí jeho předání na Městský úřad v Jablonci nad Nisou, který je pověřen vedením matriky, občanský průkaz odevzdejte pohřební službě, která pohřeb vypravuje a zajistí jeho předání na Městský úřad v Jablonci nad Nisou.
Matrika má ohlašovací povinnost tzn. nahlásí úmrtí na evidenci obyvatel, centrálnímu registru pojištěnců veřejného zdravotního pojištění, České správě sociálního zabezpečení, soudům v místě trvalého bydliště zemřelého (dědické řízení) a v případě cizinců i Cizinecké policii i ambasádě. - Průkaz pojišťovny – odevzdá nemocnice, popř. na jakoukoli pobočku příslušné zdravotní pojišťovny.
- Průkaz ZTP – odevzdejte na vydávající Úřad práce (v případě pozastaveného Příspěvku na péči, mobilitu atd. doporučujeme do 8 dnů kontaktovat Úřad práce a informovat o úmrtí).
- Řidičský průkaz – na dopravní inspektorát.
- Cestovní pas – odevzdejte orgánu příslušnému k jeho vydání (obecní úřad obce s rozšířenou působností, v Praze úřad městské části), popřípadě matričnímu úřadu nebo nejbližšímu útvaru Policie ČR.
- Vojenská knížka – na obvodní (okresní) vojenskou správu.
- V případě cizince – cestovní pas, průkaz o povolení k pobytu, potvrzení o přechodném pobytu na území ČR, průkaz o povolení k trvalému pobytu, pobytová karta rodinného příslušníka občana Evropské unie nebo průkaz o povolení k trvalému pobytu občana Evropské unie – odevzdat nejbližšímu útvaru Policie ČR.
Starobní důchod
Úmrtí ohlaste na příslušné okresní správě sociálního zabezpečení nebo na poště, která důchod vyplácela. Částka starobního důchodu v případě, že byla z důvodu nepřevzetí zaslána na depozitní účet, podléhá řízení o pozůstalosti.
Kompenzační pomůcky
Vrací se dodavateli: mechanické a elektrické invalidní vozíky, polohovací lůžka, mechanické a elektrické zvedáky. V případě, že nevíte, kdo zemřelému tyto pomůcky dodal, obraťte se na zdravotní pojišťovnu. (Více informací naleznete v číselníku VZP – zdravotnické prostředky, který je dostupný na webových stránkách www.vzp.cz/poskytovatele/ciselniky/zdravotnicke-prostredky. Pomůcky, které se vracejí, mají v políčku způsob úhrady pojišťovnou příznak R.) Nevrací se: berle, hole, sedačka do vany, chodítka, nástavce na WC, klozetová křesla.Pohřebné
Náleží osobě, která vypravila pohřeb nezaopatřenému dítěti, nebo osobě, která byla rodičem nezaopatřeného dítěte, a to za podmínky, že zemřelá osoba měla ke dni úmrtí trvalý pobyt na území ČR.
Nárok na pracovní volno
Na základě nařízení vlády č. 590/2006 Sb., kterým se stanoví okruh a rozsah jiných důležitých osobních překážek v práci, existuje nárok na pracovní volno s náhradou mzdy:
- na 2 dny při úmrtí manžela, druha nebo dítěte a na další den k účasti na pohřbu těchto osob,
- 1 den k účasti na pohřbu rodiče a sourozence, rodiče a sourozence manžela, jakož i manžela dítěte nebo manžela sourozence a na další den, jestliže zaměstnanec obstarává pohřeb těchto osob,
- nezbytně nutnou dobu, nejvýše na 1 den, k účasti na pohřbu prarodiče nebo vnuka nebo prarodiče manžela nebo jiné osoby, která sice nepatří k uvedeným fyzickým osobám, ale žila se zaměstnancem v době úmrtí v domácnosti, a na další den, jestliže zaměstnanec obstarává pohřeb těchto osob.
Příčina úmrtní – výsledek pitvy
- Pitva zemřelého ve zdravotnickém zařízení (v nemocnici)
Osobní sdělení příčiny úmrtí pozůstalým na oddělení patologie z legislativních důvodů neposkytujeme. Ošetřující lékař na základě záznamů v PC informuje pozůstalé o výsledku pitvy a příčině úmrtí.
Písemný výsledek pitvy (pitevní diagnosa) je po provedení pitvy odeslán do 3 měsíců na klinické oddělení, které si vyžádalo pitvu a odtud pak následně odeslán praktickému lékaři zemřelého. - Pitva zemřelého mimo zdravotnické zařízení (v terénu) a soudní pitva.
Osobní sdělení příčiny úmrtí pozůstalým z legislativních důvodu neposkytujeme.
Výjimkou je soudní pitva, kde o výsledku informuje příslušné oddělení Policie ČR.
Písemný výsledek pitvy (pitevní diagnosa) je po provedení pitvy odeslán do 3 měsíců na výjezdové stanoviště ZZS LK (Zdravotnická záchranná služba) odkud byla pitva vyžádána. Výsledek pitvy si může písemně vyžádat též praktický lékař zemřelého.
V případě soudní pitvy se pitevní diagnosa odesílá jako součást Znaleckého posudku orgánům Policie ČR.
Nahlížení do zdravotnické dokumentace
V případě žádosti o výpis ze zdravotnické dokumentace zesnulého (pokud zesnulý za svého života nevyslovil zákaz sdělovat informace konkrétním blízkým osobám) a dle zákona máte právo nahlédnout do dokumentace se řídí vnitřním předpisem nemocnice.
Základní informace
k pořízení kopie či nahlížení do dokumentace musí být nejprve písemná žádost žadatele doručena na vedení nemocnice,
nahlížení do zdravotnické dokumentace či pořizování kopií je zpoplatněno,
organizací vyřizování žádostí a evidencí těchto žádostí je za nemocnici pověřena referentka oddělení zdravotních pojišťoven:
Kontakt na pověřenou osobu za nemocnici
Kateřina Petrtýlová, tel.: 483 345 454, email: odd.zdrpoj@nemjbc.cz
Víme, že toto období pro Vás nebude lehké. Budete-li potřebovat jakoukoliv informaci, radu nebo pomoc, můžete se obrátit na zdravotně sociální pracovnice naší nemocnice, které jsou Vám připraveny pomoci – Mgr. Krajčová Alena, tel.: 483 345 131, alena.krajcova@nemjbc.cz; Kulhánková Hana, tel.: 483 345 131, kulhankova@nemjbc.cz.